Huiswerkbegeleiding Meppel
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Huiswerkbegeleiding Meppel

Wiskunde heb je altijd nodig overal en waar je ook bent.
 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  Inloggen  
Conjuguer les verbes
Nieuwe pagina 12

 


 

Vertaal hier je woorden
Nieuwe pagina 8
Online Rekenen voor HVO’s
Nieuwe pagina 10
 
 Reken   Machine1              

 

 Vergelijkingen en parabolen. HAVO3

Ga naar beneden 
AuteurBericht
huiswerkbegeleiding
.........
.........
huiswerkbegeleiding


Aantal berichten : 37
Registration date : 20-04-08

Vergelijkingen en parabolen. HAVO3 Empty
BerichtOnderwerp: Vergelijkingen en parabolen. HAVO3   Vergelijkingen en parabolen. HAVO3 Icon_minitimedi sep 16, 2008 12:24 am

Deze opgaven zijn van Getal & Ruimte. HAVO 3

Bladzijde5

2) De fuctie h is gegeven door h(x) = 3x² - 5x + 2.

a) Op de grafiek van h ligt het punt B met xB = 4. Bereken yB?

yB = h(xB) = 3 × 4²- 5 × 4 + 2 = 3 × 16 - 20 + 2 = 30 .
dus yB = 30 voor xB = 4.

b) Op de grafiek van h ligt het punt C met xC = -5. Bereken yC.

yC = h(xC) = 3 ×(-5²) - 5 ×(-5) + 2 = 3 × 25 + 25 + 2 = 102.
dus yC = 102 voor xC = -5.

c) De grafiek van h snijdt de y-as in het punt D.

Wat weet je van xD?
xD = 0 want de grafiek van h snijdt de y-as in het punt D.

Bereken yD. yD = h(xD = 0 ) = 2.

4) Het verband tussen de kosten K in euro en
het aantal per dag geproduceerde tennisrackets a is gegeven
door de formule K = 0,2a² + 12000.
a) Hoeveel zijn de kosten bij een dagproductie van 400 stuks?
De formule geeft K = 0,2a² + 12000.
dus voor a = 400 (een dagproductie)
K = 0,2×400² +12000 = 44 000 euro .
b)De kosten van 200 geproduceerde rackets zijn:
K = 0,2 × 200² +12000 = 20 000 euro .
c)De productiekosten per racket als ,de dagproductie 200 is,
zijn: 20 000 : 200 = 100 euro .

6) Los op :
a) x² - 7x + 12 = 0 , wij gaan eerst ( x² - 7x + 12 ) ontbinden in
factoren met product 12 en som -7,
dus je moet de tabel van 12 gebruiken en je ziet dat
je -4 en -3 moet hebben, dus
x² - 7x + 12 = ( x -3)(x -4) = 0
( x -3) = 0 of (x -4) = 0
x = 3 of x = 4
b) x² - x = 0 , breng eerst de gemeenschappelijke factor
buiten haakjes.
x(x - 1 )= 0
x = 0 of x - 1 = 0 dus x = 0 of x = 1
c) x² + x - 12 = 0 . Wij gaan dat eerst in factoren ontbinden met
product -12 en som 1.
je ziet dat je -3 en 4 moet hebben ,
dus x² + x - 12 = 0 ] dat betekent
( x - 3) (x + 4)= 0 dus x -3 = 0 of x + 4 = 0 ,
dus ( x - 3) (x + 4) = 0.
dus x -3 = 0 of x + 4 = 0 , dus x = -4 of x = 3
d) 2 x² + 8 x = 0 , breng eerst de gemeenschappelijke factor
buiten haakjes.
x(2x + 8 ) = 0 dat betekent x = 0 of 2x + 8 = 0
x = 0 of x = -8 : 2 = - 4
e) x² + 2x + 1 = 0 , het formule (a + b )² = a² + 2 ab + b²
dus x² + 2x + 1 = ( x + 1 )² = 0 ,
x + 1 =0 dus x = -1. of D = 4 - 4 = 0, een oplossing x = -2:2 = -1
f) x² + 6x - 27 = 0 , Wij gaan dat eerst in factoren ontbinden
met product -27 en som 6.

je ziet dat je -3 en 9 moet hebben om deze vergelijking te
kunnen oplossen
dus [ x² + 6x - 27 = 0 ] dat betekent (x - 3)(x + 9 ) = 0
dus x = -9 of x = 3.

7 ) De functies zijn f Mad→x² - 4x - 12en g: x → x² - x - 2
a) De grafiek van f snijdt de x-as in de punten A en B.
Bereken de coördinaten van de punten A en B.
De grafiek van f snijdt de x-as in de punten A en B ,
dat betekent dat [ x² - 4 x - 12 = 0]
Met de hulp van de product-som-methode kan je
[ x² - 4 x - 12] makkelijk ontbinden
dus x² - 4 x - 12 = (x + 2)(x - 6) = 0 ,
dus x + 2 = 0 of x - 6 = 0
dus x = -2 of x = 6 dus xA = - 2 of xB = 6

Nu moet je yA berekenen,
yA = f(xA) = f(-2) = (-2)² -4 × (-2) -12 = 0
dus voor xA=-2 , yA=0,voor xB = 6 ,
dus yB = f( xB) = f (6) = 6² - 4 × 6 - 12 = 0 ,
dus voor xB = 6 , yB = 0 .
conclusie, de coördinaten van A en B zijn: A (-2,0) en B(6,0).
b) Bereken de coördinaten van de snijpunten
van P en Q van de grafiek g met de x-as.
Wij gebruiken zelfde manier zoals in (a),
dus eerst bereken x² - x - 2 = 0.
Met de hulp van de product-som-methode kan je [x²- x - 2]
ontbinden in factoren (x + 1 )(x - 2) = 0
dus x + 1 =0 of x - 2 = 0
dus x = -1 of x = 2 dus de conclusie is ,
de coördinaten van P en Q zijn : P(-1,0) en Q(2,0).

c) De grafiek van g snijdt de y-as in het punt R .
Geef decoördinaten van R. De grafiek van g snijdt
de y-as in het punt R dat betekent dat [xR = 0] nul is,
dus berekenen we g(0)?
g(0) = - 2 dus decoördinaten van R zijn : R(0,-2) .

Cool Bereken de coördinaten van de snijpunten van
de grafieken van de volgende functies met de x-as.
a) f: x→ 5 x²- 10x, wij gaan alleen f(x) = 0
oplossen , stel voor[/size]: a en b zijn oplossingen
van f(x)= 0
dat betekent dat f(a) en f(b) nul zijn.
dus f(x) = 0 = 5 x² - 10x = x(5x-10) = 0
[gemeenschappelijk factor buiten hakjes brengen]
dus x = 0 of x = 2
dus a = 0 en b = 2 dus f(a)=f(0) en f(b)=f(2) = 0

►de coördinaten van de snijpunten van de grafiek
van f zijn : (0,0) en (2,0).
b) g: x→ (2x - 8 )(x - 3) , bereken eerst g(x) =0 ,
dat betekent (2x - 8 )(x - 3) = 0
dus 2x - 8 = 0 of x - 3 = 0 , dus x = 3 of x = 4.
►de coördinaten van de snijpunten van de grafiek van

g zijn : (3,0) en (4,0)
c) h : x→ x²+ 6x+9 , wij gaan eerst [ x² + 6x + 9]
ontbinden in factoren ,
dus x²+6x + 9 =(x+ 3 )² =0 dus x + 3 = 0 dus x = -3
►de coördinaten van de snijpunten van de grafiek van
h zijn : (-3, 0).
d) k: x→ x² + 10x -24 , wij gaan eerst [x² + 10x -24 ]
ontbinden in factoren . Met de hulp van de
product-som-methode kan je [ x² + 10x -24]
ontbinden in factoren :
(x +12)(x -2).dus x² +10x -24 =(x +12)(x- 2) = 0,
dus x +12 = 0 of x - 2 = 0 dus x = -12 of x = 2

►de coördinaten van de snijpunten van de grafiek
van k zijn : (-12,0) en (2,0).


Bladzijde 8

9) f: x→ x² + 3x - 3 , De grafiek snijdt de x-as in de punten A en B .
Dex-coördinaten van A en B
zijn de oplossingen van de vergelijking x² + 3x - 3 = 0.
a) Omdat er geen twee gehele getallen zijn met product -3 en som 3,
kunnen wij [x² + 3x - 3 ] niet ontbinden.
b)De vergelijking x² + 3x - 3 = 0 heeft twee oplossingen.
Lees deze oplossingen uit de figuur af . Schat de antwoorden in
een decimaal. eerst oplossing ligt tussen -4 en -3,5 dat is bijna -3,8
en tweede oplossing ligt tussen 0,5 en 1 dus bijna 8,0.


10 ) Gegeven is de vergelijking 2x² - 5x - 7 = 0
a) Vul in.
In deze vergelijking is a = 2 , b = -5 , c = -7

b) Reken D = 81 , volgens de abc-formule is D ( discriminant ) :

D = b²- 4 ac = 25 -4 ×(2 × -7) = 81

c) Los de vergelijking op door in de abc-formule de juiste
getallen in te vullen. De oplossingen zijn :

dus x =( 5 - 9):4 = -1 of x =( 5 + 9):4 = 14:4 = 7:2 = 3½

11) Los op

a) 3 x² -7x + 2 = 0 , D = b²- 4 ac = 49 - 24 = 25
dus x = (7-5):6 = 2:6 = ⅓ of x= (7+5):6 = 2

b) 5x² - x - 4 = 0 , D = 1 + 80 = 81 ,
dus x = (1- 9):10 = -0,8 = -4/5 of x = (1+9):10 = 1

c) 10x² + 9x + 2 = 0 , D = 81 - 80 = 1
dus x = (-9 -1):20= -½ of x = (-9 +1):20 = - 0,4= -2/5

d) 4x² + 5x + 1 = 0 , D = 25 - 16 = 9
dus x =(-5 -3):8 = - 1 of x = (-5 +3):8= - 0,25 = - 1/4

e) 2x² + 3x - 5 = 0 , D = 9 + 40 = 49
dus x = (-3 -7 ):4 = -2½ of x = (-3 +7 ):4 = 1

f) 4x² - 8x + 3 = 0 , D = 64 - 48 = 16
dus x = ( 8 - 4):8 = ½ of x = ( 8 + 4):8 = 1½


12) Los op
a) 3x²+3 =10x dat wordt 3x² - 10x + 3 = 0 , D = 64.
dus x = (10 - 8 ) :6=⅓ of x = (10 + ) :6 = 3 .

b) 6x²+x=2 dat wordt 6x²+x-2= 0,
D= 1+48=49
dus x= (-1-7):12= -⅔ of x= (-1+7):12= ½

c) 4x²+3=8x dat wordt 4x²-8x+3=0 , D=64-48=16
dus x = (8-4):8=½ of x= (8+4):8=1½

d) 7x=2x² +5=0 dat wordt 2x²-7x +5=0, D=49-40=9
dus x= (7-3):4=1 of x=(7+3):4= 2½

e) 9x -4=5x² dat wordt 5x²-9x+ 4=0, D= 81-80=1
dus x = (9-1):10= 0,8=4/5 of x=(9+1):10=1

f) 50x²+1=15x dat wordt 50x²-15x+1= 0, D=225-200=25

dus x =(15-5):100=1/10 of x =(15+5):100=1/5



Bladzijde 10

13 ) Los op . Geef de oplossingen in twee decimalen nauwkeurig.
Om deze vergelijkingen te kunnen oplossen , moet je de abc-formule
toepassen. Eerst D berekenen en daarna heb je twee
oplossingen als D>0, of één oplossing als D = 0,
of geen oplossingen als D <0.

Herhalen. ax² +b x +c = 0, D = b² -4ac. D≥0 en a ≠0,
x = (-b - √D):2a of x = (-b + √D):2a.
a) x² + x - 4 = 0 , D = 1 + 16 = 17 , x = (-1 -√17):2 ≈ -2,56
of x = (-1 +√17):2 ≈ 1,56

b) x² - 5 x -3 = 0, D = 26 + 12 = 37, x = (5 -√37):2 ≈ -0,54
of x = (5 +√37):2 ≈ 5,54

c) x² - 3 x -3 = 0, D = 9 + 12 = 21 , x = (3 -√21):2 ≈ -0,79
of x = (3 +√21):2 ≈ 3,79

d) - x² + 5 x -5 = 0, D = 25 - 20 = 5, x = (-5 +√5):-2 ≈ 1,38
of x = (-5 -√5):-2 ≈ 3,62

14) Los op . Geef de oplossingen zo nodig in twee
decimalen nauwkeurig.

a) 2 x² + 4x + 1 = 0 , D = 16 - 8 = 8, x = (-4 - √8 :4) ≈ -1,71
of x = (-4 + √8 :4) ≈ -0,29

b) x² + x - 1 = 0 , D = 1 + 4 = 5 , x = (-1 - √5):2 ≈ -1,62
of x = (-1 + √5):2 ≈ 0,62

c) 3x² = 2x+8 , deze vergelijking is zelfde zoals [ 3x² - 2x-8 = 0 ]

3x² - 2x-8 = 0 , D = 4 + 96 = 100 , x = (2 -10):6 ≈ -1,33
of x = (2 +10):6 = 2

d) - 2x² + x + 5 = 0 , D = 1 + 40 = 41, x = (-1 + √41):-4 ≈ -1,35
of x = (-1 - √41):-4 ≈1,85

15 ) In figuur 6.4 zie je de grafiek van de functie
f:x→ -0,5x² + 4x -1.
Bereken in twee decimalen nauwkeurig de x-coördinaten
van de snijpunten van de grafiek van f met de x-as.

Los op: -0,5x² + 4x -1= 0 , D = 16 - 2= 14,
x = (-4+√14):-1= 0,26 en x = (-4 - √14):-1= 7,74
dus één van die twee snijpunten heeft
x-coördinaat (0,26 ; 0) en andere van die twee snijpunten
heeft x-coördinaat (7,74 ; 0).

16) Gerlo denkt dat √-16 gelijk is -4.
a) Bereken ( -4 )². Wij weten dat ( -4 )² = ( -4 ) × ( -4 ) = 16 ,
want (- ) × (- ) = +
dus Gerlo heeft geen gelijk want ( -4 )² = 16.

b) Tik in 16 +/- √ . Wat is het resultaat?

* Het resultaat is error want √-16 bestaat niet.

c) Een kwadraat is nooit negatief , en de wortel uit een
negatief getal bestaat niet.


Bladzijde 11

17 ) Los op.

a) x² + 3x + 4 = 0, D = 9 - 16 = -7 < 0 ,
[D is negatief ] dus geen oplossingen.

b) -2x² + 5x - 2 = 0 , D = 25 - 16 = 9 ,
dus x = (-5 + 3):-4 = ½ of x = (-5 - 3):-4 = 2 .

c) x² = x-6 ,dat wodt : x² - x + 6 = 0, D = 1 - 24 = -23<0 ,
[D is negatief ] dus geen oplossingen.

d) x² = x+6, dat wodt : x² - x - 6 = 0,D=1+24=25 ,
dus x=(1-5):2= -2 of x=(1+5):2 =3


18 ) Los op .
Geef de oplossingen zo nodig in twee decimalen nauwkeurig.

a)25x² + 20x+1=0 , D=400-100=300,
dus x = (-20-√300):50≈ -0,75 of x = (-20+√300):50≈ -0,05

b)3x+1=2x²[/size],dat wordt : 2x²-3x-1 =0, D=9+8= 17,
dus, x= (3-√17):4≈0,28 of x= (3+√17):4≈1,78 .

c)-2x² + 5x=5,dat wordt :-2x² + 5x-5=0, D = 25-40 = -15<0,
[D is negatief ] dus geen oplossingen.

d) -2x² + 5x+2=0 , D = 25 +16 = 41,
dus x = (-5 +√41):-4 ≈-0,35 of x = (-5 -√41):-4 ≈ 2,85.
Terug naar boven Ga naar beneden
 
Vergelijkingen en parabolen. HAVO3
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Kwadratische vergelijkingen. HAVO 3
» Berekening in de ruimte HAVO3
» Rekenen met kansen HAVO3

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Huiswerkbegeleiding Meppel :: Uw eerste categorie :: Voortgezet onderwijs derde jaar-
Ga naar: